Informatie nodig? Bel 0341 - 25 84 10
Ma t/m vr 8:00-17:00 uur
Za 09.00-12.00 uur (sportswear)

Compressport onmisbaar op de marathon!

Geplaatst: 01 mei 2018

Een marathon lopen, dat staat bij veel hardlopers op de bucketlist. Het wordt door velen dan ook gezien als de afstand die je gelopen moet hebben, hetzij als finisher of om boven jezelf uit te stijgen door een persoonlijk record te lopen. Heb je er ooit aan gedacht om compressie sportkleding te dragen om je kansen te vergroten? Hier zijn enkele wetenschappelijke feiten die je zullen laten inzien hoe efficiƫnt en effectief compressie kleding is.

Wanneer gebruik je compressport en waarom zou je?

Dagen voor de marathon
Het is geen geheim dat je tijdens je trainingen het aantal kilometers op moet bouwen als je een marathon uit wilt lopen. Ook tijdens deze trainingen kunt je de pijnlijke spieren al ontlasten door middel van compressie kleding. Met compressie kleding worden spiertrillingen beperkt tot wel 33% en worden schokken geabsorbeerd, zodat het risico van blessures (zoals scheenbeen, tendinitis of andere spierblessures) met 29% wordt verminderd. Herstel na inspanningen zal sneller zijn, zodat je weer sneller kunt trainen.

Een uur voor de marathon
Langdurig stilzitten of staan veroorzaakt alleen maar zwellingen aan de benen (4 tot 5 cm) en het lijdt ook tot zware en vermoeide benen. Dit gebeurt bijvoorbeeld wanneer je aan het reizen bent naar de wedstrijd, denk aan; vliegtuig, auto, trein, tram enz. Maar dit gebeurd ook als je in de rij staat om je startnummer op te halen. Het dragen van compressie kleding, van bijvoorbeeld Compressport, garandeert uitgeruste en sterke benen als je aan de start staat. De Compressport Full Socks v2.1 stimuleert de bloedsomloop en zorgt dus ook voor uitgeruste benen aan de start. De sokken zijn licht en zitten comfortabel, omdat de beenzwelling tot 100% wordt verminderd zijn ze zeer effectief. In compressiekleding zal het zware-benen syndroom slechts een verre herinnering zijn.

Tijdens de race
Hardloop specialisten bevelen een contact ritme aan van 180 contactpunten per minuut. Dit betekent dat de contacttijd op de grond extreem kort is, dit verminderd dus ook de impactkracht. Hoe sneller het grondcontact is, hoe minder schokgolven zich ophopen en zich verspreiden in de benen dus. Pezen en andere gewrichten zijn minder kwetsbaar en het risico op verwondingen in deze spiergroepen zijn dus ook beperkter. Bovendien helpt een sneller tempo energie te besparen, dit wil zeggen dat de stapsnelheid van het grootste belang is! Het is echter niet altijd gemakkelijk om je loopritme te versnellen naar 180 snelheid/minuten. Je kunt het wel een stuk gemakkelijker voor jezelf maken door gebruik te maken van compressie kleding van bijvoorbeeld Compressport. Bij gebruik van de juiste producten worden de spiertrillingen beperkt tot wel 33%. De schokken worden geabsorbeerd en makkelijker uit het lichaam gedreven. Dit kun je doen door middel van Compressport fullsocks, full tights, kuit tubes of full legs.

Na de race
Een gestimuleerde bloedsomloop helpt het herstel van de spieren, ook hiervoor is het aan te raden om compressie kleding te gebruiken. De spieroxygenatie (+15%) en het snel evacueren van toxinen (zoals lactaten), die je spieren kunnen belemmeren (-13%) verbeteren het hele herstelproces. Ook pijnen en contracturen verwijderen sneller (tot wel 50%), je kunt je looptrainingen en je dagelijkse bezigheden dus weer sneller hervatten.

In het schema kun je zien welke artikelen je het beste kunt gebruiken, uiteraard zijn deze artikelen verkrijgbaar bij Maxipromo sportswear in Nunspeet!


257